Search Nornilia's Blog

Makaroni Cheese Bakar



Tajuk Makaroni??? Tapi apsal kuar gambo atas ni.? Saje je tepek...dah lama cuti kan..rindu gak kat bebudak ni. Bukannye ape...risau dorang ni ingat ke tak ape yang aku ajor setahun ni..thn dpn budak2 ni nak UPSR .



Ni gambo mase jamuan kelas. Maincourse ialah nasi ayam AYAMAS. Cikgu Ailin dengan berbesar hati masak benda2 ni. Nak ikutkan dorang bayo RM7 je untuk nasi. Memang x de balance. Antara menu yang aku masak ialah Makaroni Bakar Cheese. Huh!!! Memang sodap. Tapi tak baik untuk kesihatan makan selalu2.
Bulan pose aritu masak 2 kali. Bagi kat abang aku. Kakak aku ckp sume suker. Pastu mase raya bawak gi umah abang aku kat PD. Last sekali buat masa jamuan kelas. Ape taknya, letak cheese, Mozarella. Mesti la jadik sedap.
Resipi Makaroni bakar
Bawang besar potong dadu
Bawang putih potong dadu
daging cincang
capsicum
Serbuk kari (jgn banyak sgt..sikit je..byk2 jd x sedap)
Lada putih
telur (kalau 3/4 peket makaroni guna 4 biji)
susu segar/ susu cair
tepung gandum dlm 2 sudu
Keju
Mozareella
Rebus makaroni sampai lembut.
Tumis bawang2 sume. Masukkan serbuk kari. Masukkan daging cincang. Masak. bley letak sos tomato...sos cili
Masukkan makaroni dan capsicum. Kalau awal2 masukkan capsicum nanti wane tak cantik
Dalam satu bekas masukkan telur...tepung..susu...lada putih...kacau
Masukkan makaroni dlm bekas yg dah disapu skit mentega
Masukkan separuh makaroni. Lapiskan ngn keju
Masukkan lg makaroni.
Letakkan cheese n mozarella. Aku letak keju slice + aritu terbeli keju parmesan. Letaklah jugak.
Tuang susu + telur td
Bakar dlm 1/2 jam suhu 180'c
Sedap untuk dimakan. Kat internet banyak resipi. aku gabung2 kan. bg rase sedap. Pada aku la.
0 Responses