Search Nornilia's Blog

Hargailah Orang Tua

Sayangi warga emas..hormati yang tua...semua itu merupakan antara slogan2 yang diwar-warkan oleh kerajaan kita pada mase dulu..

Bukan setakat menghantar ibu bapa ke rumah orang2 tua....tapi kita tengok sendiri pada diri kita...walaupun kita tak menghantar mereka ke rumah kebajikan..tapi adakah kita sedar kadang2 perbuatan kita sama seumpama perbuatan yang tidak berperi kemanusiaan.

selalu kita kurang menghargai jasa2 mereka yang tak akan terbalas..biaselah manusia...apabila ada di depan mata..kurang dihargai...setelah mereka tiada..barulah kita meratpi pemergian mereka...Harapnya aku tak jadi sebegitu...


Ibu bapa kita telah bersusah payah menjaga membesarkan kita...apabila anak2 dewasa inilah masenyer untuk mereka "top up" kembali amal2 ibadah yang mereka tertinggal kerana sibuk menjaga kita semasa kecil...jadi...sekarang kita berilah peluang kepada mereka untuk menambah amal ibadah...berehat...

Pastinya mereka tidak akan mengatakan "TIDAK" pada permintaan kita...namun sebagai anak biarlah kita yang memahami perasaan mereka...perkara ini terjadi sendiri pada diriku...mase Hadif baru lahir...aku memang bercadang nak carik pengasuh..tapi ada kakak aku yang kurang setuju biler perlu bawa Hadif naik kereta pagi2...jadi kakakku meminta mak ku jaga je hADIF....aku rase dengan berat hati mak cakap dia boleh jaga Hadif...alhamdulillah aku bersyukur mak tak jadi jaga sbb jiran sebelah rumah menawarkan diri untuk menjaga Hadif...


Dan apa mak cakap" Mak tak taulah kalau jaga Hadif..kalau dia nangis nak dukung macam mana..." Sebabnye mak aku memang tak kuat...tapi mase sebelum ade pengasuh dia cakap dia boleh jaga...Alhamdulillah aku da mengurangkan beban mak........cume...aku kesian tengok mak terpaksa jemur dan angkat baju aku dan Hadif...aku nak jemur subuh2 memang tak sempat...sempat basuh je..maklah yang jemur...dan kau rase bersalah sangat sebab menyusahkan mak

Biarlah sekarang mak bebas melakukan aktiviti kegemaran nye...pagi2 menyiram tanam-tanaman...solat dhuha...mengaji...semua aktiviti terbatas semasa mak sibuk menoreh pagi2...mencari daun upih....mencari upah memetik kopi.......jadi sebagai anak ...aku tak layak untuk menyusahkan mak....kalau boleh lakukan sendiri cubelah kita buat sendiri...cume kita pasti mengharapkan....doa daripada ibu kita yang takkan lupe untuk mendoakan anaknya...hanya kita yang kadang2 alpa untuk mendoakan mereka.

Terkenang Semasa Dulu

Mase makan tadik...aku teringat zaman aku belajar dulu...bajet makan aku untuk bulan puase seingat aku hanyalah RM3...jadik setiap hari aku hanya makan satu jenis makanan...yang biasenye nasi ayam atau nasi lemak....cume dalam seminggu ader satu hari ialah "Hari Mewah" aku....biler "Hari Mewah" aku boleh beli makanan yang agak mahal macam nasi beriani atau nasi tomato.


Kenapa aku macam tu??? sebabnye maser tu aku sangat berkire pasal duit..aku ade sumber PTPTN..kalau balik kampung bapak akan bg Rm100...selalu satu semester balik 2 kali je pon...jadik aku memang kena berjimat...kalsau orang lain gunakan duit PTPTN untuk duit semester..tapi aku gunakan untuk 3 sem...sebab slalu aku akan amik Semester Khas

Mungkin budak2 sekarang jarang yang begitu calculative macam aku...HP pon canggih..kalah aku yang bekerja ni..

Sekarang ni biler pegi bazar Ramadhan banyak betul makanan yang dibeli....desert..main course...side dishes....drink...nasibla tahun ni jarang pegi bazar..ape yang ade kat umah masakla

Aku bersyukur dengan nikamat rezeki limpah kurnia dari Yang Maha Esa...aku bersyukur kerana sekarang aku mampu untuk hidup lebih senang dari zaman aku belajar dulu..namun bukan bermakna aku boleh menbazirkan segala duit yang tak seberapa ni...tetap beringat...sbb aku berasal dari keluarga yang susah...kena berdikari untuk mencapai kesenangan...aku beranggapan tiada benda yang senang datang bergolek..sumer pasti dimulai dengan usaha..

Disebabkan itulah..kadang2 kita elbih menghargai sesuatu yang ade di depan kita.

KISAS ooo KISAS

Aku adalah salah seorang bekas ahli warga bumi wakafan..KISAS..yer...aku memang bertuah sesangat sebab pnah belajar di sini..

KEnaPER???

Sebelum aku blaja di KISAS aku memang blaja di sekolah aliran agama jugak...tapi maser tu aku biaser2 je....terutamanya bab tudung...biasela kat sekolah memang pakai tudung labuh....tapi biler kat luar mulalah tudung selempang separuh tudung..huhuhu

Kat umah pon blasah je...tak pakai tudung walaupun ade bukan muhrim...

Sampaila aku form 4...maser tu raya Haji...kali pertama aku balik dr asrama...susahnyer aku nak buat ....malu ader...sumer ader...maklumlah maser tu sumer family aku tak de yang pakai tudung kat umah... sudah tentu sumer orang pelik...

Tapi biler pikir dosa....kuatkan semangat...sumer orang tanya..."nak gi mana LIn?" ...tak de gi mana...

nasibla maser tu dok kampung tak lama...sampaila lama-kelamaan...aku da biaser..yang paling bestnyer...pastu kakak2 aku pon pakai gak tudung biler ade bukan muhrim....so aku aderlah geng..taklah pelik sangat

Dan sekarang ni anak2 sedare aku pon da bagus...pakai jugak tudung biler kat umah...cumer ade sebilangan kecil je yang belum terbukak hati...dan aku sentiasa mendoakan agar mereka terbukak hati...

Hari ni sebenanye GB kat sekoalh ade menyebut pasal KISAS>....sekolah agama terbaik di Selangor....memang betul...kalau aku x sekolah kat situ mesti aku jadik lagi teruk..orang lain tak taula..

Sesuatu yang baik memang susah sangat nak buat

Ramadhan datang lagi

Hari ni hari ke 9 umat Islam berpuasa...Alhamdulillah...sejak bulan pose ni da kurang makan kat luar...sbb.nye rajinkan diri ni memasak...bile da lepas buka pose...saje2 nak pegi kedai carik kudapan malas plak...

Aku tak delah masak best2 sangat pon..lauk biase2 jer...arini suami amik bubur kat umah Pak Imam surau..setiap tahun mesti dorang buat bubur lambuk setiap hari...dekat je ngan umah..sambil amik bubur tu..bole la menderma untuk tabung bubur.

Tapi tadi Hadif cakap " Abah...Ahmad Hadif tak nak makan bubur...Ahmad Hadif nak makan ibu masak! "

Alamak...arini aku masak lemak cili api ayam...pedas la wei...

Tapi rupenye dia bley plak makan lauk tu..banyaklah jugak dia makan..aku tak bagi dia makan kenyang2...bukan boleh...nanti perut tak tahan...muntah balik.

Slalu dia carik makannan biler org da lepas terawih...time tu la nak nasik...

Lastweek aku balik Melaka...n Insyaallah minggu ni balik Johor plak

Bestnye...tahun ni raya kat kampung!!!

Bulan pose ni betul2 menguji aku...sebab mase padat...tak sempat nak tanda buku..kenalah drag mase balik...slalu stay sampai kul 4...dapatlah siapkan tanda...Isnin Selasa sibuk tanda exam Year 6..pastu baru jenguk buku2 budak2 djh 5.

Biler buat macam ni barulah bole tanda buku tu dlm jangka mase yang ok..kalau tak..memang terbabas la..