Search Nornilia's Blog

Bila Cikgu...

2 kali Jumaat aku masuk kelas didahului dengan aduan dpd murid2..

"Cikgu...tadik kna marah ngan cikgu..."

Kenapa?

"Tak siap keje"

Maka aku pun mula la memberi khutbah kepada anak2 muridku... aku pun sama macam orang lain...biler masuk kelas budak tak buat keje...memang jadi singa la..

Tapi berlainan dengan minggu lepas...biler aku pandang anak2 murid aku...macam nak menangis pun ader...ape sebabnye?

Entahlah....aku pun dulu tak strict biler bab keje budak...aku x tanya tiap2 hari...hasilnyer bile hantar buku..ader budak yang cheating....saje je tinggal ruang2 kosong untuk aku lukiskan "nota-nota cinta"...apelagi...demi nak menjadikan anak murid aku seorang yang bertanggungjawab aku pun mula menanyakan setiap hari latihan yang aku beri sehari sebelumnya... hasilnya budak2 terpaksa menyiapkan latihan hari itu juga...no kompromi.......

Tapi aku sedar bile hari Khamis dan Jumaat...senario tak siap keje memang akan berlaku...aku paham ngan keadaan budak2...habis sekolah pukul 2 ptg....bergegas ke sekolah agama...malam tusyen....pagi sekolah...memang tak sempat...tapi aku taklah "menyebelahi" anak2 muridku biler mereka tak siap keje...aku hanya menasihati bahawa itulah cara nak jadi pandai...cikgu2 sumer nak kamu pandai....jd orang berguna....

Dan hari ni sama juga...aku pun memberi khutbah lagik....sekali lagi aku nasihati mereka...cuba siapkan keje dgn cepat...sama ada duduk di rumah ke...taska ker...keje mesti siap...ader yang berubah dan ader yang "hati kering"...cikgu marah macam maner pun...buat "bodoh" jer....Ya Allah bilerlah awak nak berubah???

Aku sebenayer tak larat nak denda melebih-lebih...buat naik darah jer...paling2 aku denda siapkan keje maser tu juga...kalau kwn lain buat sekali...awak buat 2 kali...buat maser ni aku blum lg denda murid di luar kelas...susah kalau jadi isu..macam maner denda pun mesti masih dlm lingkungan kelas...

Nampaknya aku perlu mencari penyelesaian dari artikel2 internet untuk mencari jalan selesai....
0 Responses