Search Nornilia's Blog

Rukun Islam Ke-3 a.k.a Zakat

Tahun 2009 hampir menutup tirainye...jika setiap penghujung April orang sibuk untuk mengisytiharkan cukai pendapatan...hujung tahun begini umat Islam pula sibuk untuk melangsaikan zakat2 yang menjadi kewajipan...

Walaubagaimanapun...hal zakat pendapatan ini jika diperdebatkan dgn orang2 yang tak mahu membayar...memang tak de gunanye...sebabnye...kalau kita tak istisytihar cukai....tahun dpn kalau kna nasib tak baik ...da kna denda ...macam aku ler tu...tapi aku buat dek je..tapi kalau zakat kita tak bayar...tak akan ader denda atau surat peringatan sampai kepada kita...

Rase2nyer ...zakat fitrah sumer org bayar...dan sebagai orang yang bekerja...yang ader lain ialah zakat pendapatan...zakat simpanan...zakat KWSP...zakat emas dan perak..yang emas tu pun ader nisabnyer....


Kalau nak difikirkan memanglah orang yang ramai anak tak payah nak baya zakat...tanggungan banyak..tapi janganlah cakap..."aHh..buat pe bayar zakat...anak kita berderet.."....Cube je lah kire...lepas tolak pemberian kpd ibu bapa...simpanan2 di Tabung Haji..takaful...KWSP..kita tgklah jumlah baki pendapatan tu kna zakat ke tak...kalau kna pun 2.5% je...

Zakat simpanan kalau duit dlm bank mempunyai baki terendah RM7900 ke atas....zakat KWSp plak kalau dalam tahun tu kita ader buat pengeluaran melebihi nisabnye.....

Klaau kita tak tau nak kire..bley la bukak website pusat2 zakat...or...bawakla segala slip gaji...n mintak pegawai zakat tu kirekan...tapi kalau kita tgk item2 nyer....bleyla kire sendiri..lg mudah..

Pikir2 memang sayang nak keluarkan selepuk duit kita...tapi sumer harta ...rezeki kita kan datang dari Allah...s.emoga dengan kita mengeluarkan zakat....harta kita akan menjadi lebih bersih lagi....Insyaallah...

Kerajaan pun dah memberi keistimewaan kepada orang2 Islam dgn memberi rebet cukai jika kita ade membayar zakat...jadik kenapa kita tak merebut peluang itu dengan membayar zakat untuk sama2 membantu rakan2 seagama dengan kita???
0 Responses