Search Nornilia's Blog

Entri untuk my Fren

Pagi tadik aku sms sowang kawan lama kat Muo dulu...sama2 guru KPLI LPBS yang still berjauhan ngan suami...sbb.nye maser kiteorng buat KPLI dia extend sbb prgnant..jadik dia bru posting awal 2008 instead of kiteorng 2006..


Maghrib tdik dia tel aku...."Akak x dapat pindah"...kesiannyer aku dengar...sbb aku pnah mengalami bender yang sama...nak diikutkan memang akak tu x cukup syarat...sbb x cukup 3 thn kat sek tu after posting...

Tapi aper yg membuatkan kami sumer geram dan sakit hati????

B4 aku tulis mintak maaflah kepada cikgu2 Jf yang budiman....ini memang luahan hati orng LPBS...

Dalam perjanjian kami memang kena dok 3 thn kat sek tu..rasenye sama ngan Jf....tapi aper da jadik?????melambak2 dan berbondong2 cikgu Jf boleh pindah suka sama suka....maner peginyer perjanjian yang diwar2 kan?????????


Aku ni tak delah sakit ati sngt klau sumer x bley pindah....aku tau depa ni ader komuniti memperjuangkan nasib JF...bukan macam kitteorang..

.knp nak pindah???? Ust dan ustazah perlu ikut lunas2 agama...berada di sisi suami atau isteri?????abis cikgu LPBS biaser bukan Islam gak ker????

Oleh kerana aku geram...aku pnah antar emel kat KPP bertanyakan macammaner plak ngan nasib kami ni...aku tak tau la dia bacer ke dak....tapi x lamer pas tu aku dapat tau depa tak bley tukar suka sama suka...BAGUS!!!!!!!!

Depa ni confident je bley pindah....nanti aku citerkan macam maner rintangan kami untuk mengisi permohonan pindah thn lepas>>>>

Sebenanyer bukan tak de cikgu LPBS yang terlepas dpt pindah...ye je owang PPD cakap " Cikgu2 GPK , jangan bagik LPBS ni borang pun...depa memang tak bley Pindah....!"

Erm aper da jadik????ader ustad tu bley terlepas dr BT PAhat ke JB...aper ke hal HJ A.... yang mengurus perpindahan cikgu2 sek rendah...ader ka sbb isteri ustad tu doktor ...dia bley pindah suka2 ...sape nak jawab??????

Sampai husband kawan aku naik JPNJ selidik macam mane bley pindah...sbb husband dia ACP POlis...berani la jumper sampai pengarah...aper orang JPN cakap???

"ooo....dia ni JQAF...."

Sejak biler ustad ni jadik JQaf...sedangkan aku ader buku graduation bukti yang dia tu LPBS....mane telusnyer>>>>>

Aku pun pelik dulu kat sek lama apsal pentadbir ni suka sangat kat depa....

Situasi ni berlaku thn 2007...thn ke 2 aku posting....

"AKu...sahkan ko thn depan...sekali ngan cikgu2 JQAF"

Aku jawab
"cepatnyer cikgu?"
"rezeki masing2"

Wah.....betapa hebatnyer mereka....aku yang tercongok masuk 3 thn baru nak disahkan...ini aku yang biaser2 jer...kawan aku yg sama posting ngn aku...kire owang kanan pun menerima nasib yang sama...yang J... tu...mser tu baru 3 bln posting da sibuk nak disahkan ....per citer???

Hebat sangat kah mereka dan teruk sangat kah kami?????

Kepada kak Add...bersabarlah...cuberlah buat rayuan...kalau tak dapat jugak...terpaksa bersabar menunggu setahun lagik...hanya orang yang senasib saja dapat memahami....dan bersabarlah kita menabur bakti demi mencari rezeki tanpa suami di sisi....sebenanye mengajar kita erti berdikari yang cukup besar....Tuhan takkan menguji kita kalau kita tak mampu untuk melaluinya...


Cheh.....ayat motivasi.....kuang3

5 Responses
  1. hmm,aaa..ooo..ekkk..mmg cmtu ek kak?tp mmg ustazah jqaf skolah saye pun.dpt tukar sama suka ngan ustazah dr nilai.agaknye ikut kuota kot kan.


  2. nornilia Says:

    kalau jf yg da abis kontrak ok la...dulu kt sek ...bru jer posting da confident dpt pindah...nasib x dpt...kalau x lagi berasp>>>>yg bengangnyer owang kat pejbt tu...kalau ader kabel fiberoptik...atas alasan aper pun bley pindah...kalau org2 bawahan mcm akak ni..jgn harap la nak dapat kalau x cukup syarat.


  3. kinn19 Says:

    terbaca satu keluahan guru jqaf kat berita harian hari ni... keluhan sbb x dpt pindah.... isteri n anak kat terengganu, dia mengajar kat sarawak.....

    entahla.... x tau apa nk komen sbb x kena batang idung sndiri.... tapi rasanya sebelum beli borang pn masing2 da tau apa yg bakal mereka hadapi.... kena terima je dpt posting memana, dan kena duduk kat skolah tu untuk satu tempoh tertentu sebelum leh minta tukar....

    isunya sekarang bila mohon tukar dengan syarat2 yg masih belum dipenuhi... sendiri da tau x cukup syarat, so kenapa nak melenting bila permohonan tak diluluskan....

    sekarang ni ada sistem e-tukar... sah2 kalau lom cukup syarat, xleh isi pun borang e-tukar tu.... so susah2 merayu isi borang manual.... klw dapat tu rezeki, klw x dapat tu.. mmg x layak.....

    kita salahkan org yg ada cable besar katanya.... berapa banyak anak sedara alimuddin yang jadi cikgu? cable tu sebenarnya kena usaha sendiri.... ada org panjat pejabat menteri nk dptkan surat sokongan muhyiddin yassin. itu cara dia berusaha... kita xleh nak salahkan diorg... so kalau nk sgt pindah, usaha la cam diorg... cari sendiri cable fiberoptik tu.... (sekarang ni org wireless la.. cable semua da "POTONG")


  4. nornilia Says:

    memang pun kalau x kan batang idung sendiri tak tau...kalau dpt posting kat depan mata dkt ngan family dkat ngan laki saper tak nak...kalau dulu posting dkt family pas kawin nak dekat anak bini gak....
    Aku pun x delah hangin kalau memang sumer ikut syarat memang rigid ngan peraturan..YANG PENTING AKU DA DAPAT PINDAH
    ...owang2 macam aku ni mane ader "OWANG DALAM" yang kenal....lain la kalau orang banyak kenalan...sana sini orang kenal...senang nak mintak tolong...


  5. nornilia Says:

    Kalau dprd Sarawak nak pindah semenanjung tu lain la...ader org tu baru nak posting ...dapat sekolah bandar tak nak ...trus2 mintak sekolah dkt umah.....tapi aku bley cakap je la....depa sumer ader SUARA