Search Nornilia's Blog

Sifir OOO Sifir

Budak2 skang ni memang susah nak bagik hafal sifir..sepatutnya djh 2 dorang kna ingat sampai sifir 5....yg senang tu sifir 2 n 5....3 nagn 4 ...ada leceh skit...........so skang ni aku trpaksa la wat drill kat bdk2 djh 2 yg aku ajo...cita2 aku...85% leh hafal n lancar.......

So..before start lesson..aku wat drilling sifir ramai2....pastu aku soal sorang2...1st ikut turutan..cth..lepas 2X2...3x2...ada yg boleh lancar......aku x puas ati lagik sbb ade yg x nak hafal......starting lastweek.....aku ckp nak soal lompat2...so dorang x de masalah bile org tanya sifir mane2...takkan bile 9x2....nak kira dari 2x2...

aku wat strategi yg sama mcm aku buat kt bdk2 djh 3 sek lama aku dulu....sape x dapat sifir ...kna wat correction time tu gak....so kalau aritu aku tanya sifir 3...kna lah buat dari 1x3 sampai 9x3......mula2 sekali salah...wat sekali correction.......tapi aku "ugut" dalam seminggu kalau x de yg btul...saya tambah lagi denda...jadik 3 x.............so...bile diaorg penat ...ingat la jugak.

Bdk2 kelas yg aku ajo tu..pantang cikgu tak de....bising Ya Ampun...so......aku pilih sorang bdk yg agak taiko dulu...utk jadik ketua bace sifir...sape yg x bace inform kat aku...semalam hari 1st aku buat.........mula2 aku tgk dr jauh bising.......tapi bile aku da dkt dgn klas ...denga la dorang mengalunkan seper tu...........aku rase ok la jugak...dengar cakap la jugak......harap2 ape yg aku buat ni ade la kesan.....

2 minggu ni aku cume tny times 3...naik cuti nanti aku nak soal seper 4 plak........so.get ready.......

aku percaya kalau sifir di kepala...tak payah la cikgu nak ajar macam2 pola nombor utk budak tau sifir.......kalau bdk yang x pandai..nak wat pola nombor pun payah2....karang salah plak apply nye...

Bile da besa...x kan la gi kedai nak beli 7 helai baju...setiap satu berharga 8 hengget kna tulis kat kertas....jadik aku pertahankan...cara yang terbaik...hafal sifir....hafal sifir n hafal sifir....sume masalah boel selesai bile hafal sifir........
2 Responses
  1. adda Says:

    dulu akak pn sama// x amik kisah. tp sekarg ni wabak tu dah ada dimana2.. tah2 ada disekeliling kite je.. mudah2an kite sume dijauhkan dari dijangkiti


  2. nornilia Says:

    Tapi kan...berita malam tadik ckp...wabak ni akan berlanjutan dalam tempoh 6 hingga setahun lagik.... saya makan mcm2 supplement untuk menguatkan antibodi....tapi vitamin C baru je beli semalam....saya ni mudah kena selsema n batuk....Hadif plak saya bagik scott emulsion..kita sama2 doa sume dijauhkan dari penyakit berjangkit ni....