Search Nornilia's Blog

Puasa dulu Vs Puasa Sekarang

3 hari kita semua akan menyambut Ramadhan Al-Mubarak.....MOga2 kita semua masih diberikan peluang untuk menemui Ramadhan tahun ini....

Ni 1st time aku berpuasa bersama hsbd.....selama 4 tahun kiteorg kawin..buka puasa sama ujung minggu je.....hari2 biase hsbd akan berbuka sorang2 di rumah..kesiannya...aku at least ade mak bapak buka sekali...

Tapi x tercapai kot nak puasa kat umah lama yg baru dibeli itew.........tak pelah...kiteorg macam da malas nak rushing...ngan H1N1..macam down skit nak pindah2 ni....

So ini tahun knalah prepare juadah untuk berbuka n sahur sendiri...selama ni sahur aku x kisah sgt..coz mak aku akan bangun dulu..panaskan lauk ape2....aku??????kadang2 makan...kalau x makan oat je....

Aku terasa plak nak mengimbas kenangan2 berpuasa aku di merata-rata tempat...

1993 sampai 1997

Kehidupan student kat boarding school.....buka puasa ramai2....makan je ape yang makcik2 dewan makan masak...kadang2 sedap...kadang2 telan je....nak carik makanan lain x de....mase kat Kisas.,...time buka je akan bunyi siren dari Masjid Sultan Alam Shah depan sekolah aku......bestnye mase tu...makan ramai2....kalau ujung minggu kadang2 balik..kadang2 x....mase kat asrama dulu...aku memang orang yang paling kurang dikunjungi tetamu........sampaikan aku pnah teringin sangat nama aku diannounce coz ada tetamu....kesian kan... :(..............kadang2 bile sahur kalau warden yg garang kejut...melompat turun katil....kalau x...sambung tido balik..hhihi


1998
Mase ni aku kat Asasi Kolej Mara Banting...aku rase mase ni bile nak bukak puasa kiteorg tapau je...maksudnya x makan kat dewan makan...makanlah kat bilik ngan roomate..mase sahur kul 4 pagi turun gi dewan makan..tapi aku x suka turun...coz dewan makan campur laki pompuan..malas nak bersiap2 awal2 pagi gitu.....

1999

Aku kat 4th Kolej Um......mase ni best bile diingat2...kiteorg akan rotate makan berbuka..adelah 4 buah bilik yang baik sama2 floor...so...gilir2...walaupun makan makanan yang sama...tapi rase seronok sgt....malas gak nak makan kat dewan makan...tapau je la...kalau ade duit ...gi naik bas ke pasar Ramadhan kat Kg Kerinchi...aku dulu x de kenderaan...kena la berjalan tunggu bas ....

2000 - 2001
Aku dok kat umah sewa kat Flat 17 tingkat Kg Kerinchi...aku dok kat tingkat 15.....2nd highest floor..mase ni memang da start hidup berdikari...kna carik makanan sendiri...aku jarang masak mase puase...so..beli je kat bazar Ramadhan bawah umah..banyak pilihan...oleh krn nak berjimat aku hadkan pembelian makanan...paling tinggi RM3 sehari....slalu beli nasi ayam ke...kalau x nasi lemak...air warna2 ni jarang belik...kalau dlm seminnggu tu..ade satu hari tu aku kire hari "mewah"..sbb aku bole beli nasi beriani yang berharga Rm4.....x boleh beli mahal2 selalu2 sangat..air buat sendiri

Kadang2 kuliah abis agak lewat...knalah berebut-rebut nak balik naik van sapu...macam sardin...ingat lagik..kadang2 dpt dok ujung je....tapi sbb nak balik cepat naik jugak...klu naik bas lagi lambat .....bas akan pusing kat bangsar baru sampai Kerinchi...paling sedih bile lif rosak...aku pnahlah jugak mengalami peristiwa memanjat 15 tingkat untuk sampai ke rumah...

Sedih sangat...aku beli air kotak...sampai kat tingkat 6 ..azan berkumandang....macam nak nangis mase tu..rase x larat nak meneruskan naik atas....sekali lagik lif rosak gak...tapi time tu weekend...so x blh gak turun...turun sekejap je...tapi nak naik...AMPUN.....ape nak makan????beras ade kat umah..so...masak nasik....wat nasi goreng sardin.......share 3 orang makan...asal dpt makan jadiklah...

2002...
Aku da bekerja mase ni..aku dok kat Cheras menumpang kat umah kakak ....keje kat Jalan Ipoh...aku kna naik 2 buah bas untuk sampai umah...mase tu kua ofis kul 4.30 petang....tapi dek kerana trpaksa menempuh jammed yang teruk...aku hanya akan sampai Cheras selepas waktu berbuka...aku rase aku x pnah sempat sampai b4 buka....bile hari ujan..keadaan akan jadik worst....bas lambat...kadang2 penuh n x amik org...trpaksa tunggu trip ...saba je lah...

kalau da sampai agak lewat kat KL ..aku akan sembahyang di Central Market..pas Maghrib baru sambung naik bas...perut da lapar...beli la makanan yg simple macam murtabak ke....makan kat tepi longkang depan MYdin Kotaraya tunggu bas...mase tu susah sgt nak dpt bas ke Bandar Damai Perdana....kadang2 kul 8 baru dapat bas...buang la malu...makan tepi jln...asal dpt makan jadiklah...

Paling sedih kalau dpt naik bas tapi x dapat tempat duduk...dengar je azan.....tapi x bole nak wat ape...slalu memang bawak bekal air n kurma..tapi kalau kna bas2 moden yg tempat duduk ke tepi,...memang susah la..trpaksa berpegang kat atas..nak lepaskan tangan ..takut jatuh..tengok je lah org lain yg dapat duduk makan...dalam hati cepatla sampai..cepatla sampai...badan pun da lepak..

alhamdulillah sampai umah kakak aku da siapkan makanan...makan ape je yg ada..itu pun syukur sangat..balik keje da ade org siapkan makanan...

Begitulah kisah susah senang aku berpuasa bersendirian ............Kenangan susah senang tu amat mahal bagi ku....aku menempuhi berbagai cabaran untuk sampai kepada kehidupan sekarang......perjalanan hidupku bukanlah semudah anak2 muda zaman sekarang yang dilimpahi kemewahan dan kesenangan oleh ibu bapa mereka...

lepas 2002 aku berpuasa di kampung.......nantikan. seterusnya kenangan berpuasa di kampung......
1 Response
  1. norlilasamad Says:

    Biasa la Ailin. Waktu tgh belajar & bkrja, buka puasa apa yg sempat aje. Yg seronoknye solat tarawih penuh. Nanti bila anak2 dh besar, time buka lah yg paling seronok. Tolak aje pinggan, dh ada cadangan menu buka esoknya pulak. Yg paling letih nk kejutkan anak2 time sahur la. Sabor aje...