Search Nornilia's Blog

Puasa Dulu Vs Puasa Sekarang (Part 2)

2003....2004

Aku da kat kampung...mase ni aku jadi cikgu sandaran kat Yong Peng sessi petang...balik umah awallah la skit..aku x payah menempuh jammed....n bunyi2 hon yang membingitkan telinga dan memeningkan kepala.....erm...kali pertama aku berpuasa di kampung setelah hampir 10 tahun x pernah sempat berpuasa penuh di kampung.

2005

Tahun pertama berpuasa lepas kawin...tapi aku hanya berpeluang berpuasa bersama husband ku semasa hujung minggu sahaja....mase ni aku kena balik kl...or balik melaka ngan bas...rutin 2 minggu sekali aku akan naik bas pegi ke 2 destinasi ni..

2006...
Aku peknen...tapi masih lagi bole travel ngan bas...bile suami aku stand by..kenalah gi sini plak..n tahun tu aku menyambut raya di sini...orang raya balik kampung..aku raya balik bandar....sedih betul mase tu..masak sume makanan...tapi makan berdua je...lepas je sembahyang raya husband aku kena gi ofis sbb ade problem..duduklah aku sorang2 kat umah..

2007-2008
Puase ngan Ahmad Hadif....tahun 2007 Hadif kecik lagi..ok la...dulu dia bergerak ke belakang....so...makin lama makin ke belakang dia bergerak...x delah kacau kiteorang makan...hihi... tapi 2008 dia da besa...erm....bagi satu pinggan...ada nasi...ade sudu...buatlah ape dia suka...kadang2 air minum dia...da masuk dalam pinggan...godak2...mak aku cakap biarkan je...kalau kita marah....nanti menangis...kita yg x blh makan...so biarkan saje..

2009....
Alhamdulillah....dapatlah aku berpuase bersama husband....kalau tak berbuka n bersahur la dia sorang2....so...this year kali pertama aku berpuase secara "berdikari"...kat kampung time sahur mak aku da siapkan..aku tinggal makan..

Selama aku puase kat kampung..aku rase nikmat sangat...ape taknya...aku mengajar sesi pagi..balik umah petang da bole masak....aku x payah kelam kabut nak kejar bas ke lrt ke nak balik umah...kehidupan di kampung yang amat menenangkan..

N bagi mak aku pun...ni tahun pertama aku x de di kampung...sedih sangat kalau aku ingat mak bapak aku...kalau aku ade ...petang2 selalu bawak mak aku pegi bazar ..beli lauk-pauk or kuih2..kalau x sempat nak masak...

Tahun ni berbuka dan bersahur la mereka berdua...makan la ape yang ade di rumah...semalam aku belikan kuih2 frozen yang bole dimasak mase berbuka...at least ade la kuih2 sampingan mase buka..bapak aku memang x harap la untuk kuar beli ape2....mak aku plak nak jalan kaki pun x larat ...

Aku tau mesti mak aku pun sedih...mengenangkan anak2 x de...kakak aku pun ade umah masing2...selalu pun yang datng berbuka kakak aku yang bisnes kuih tu....aku harapkan tahun ni ade la adik-beradik aku kat kampung yang selalu datang berbuka bersama mak bapak aku...

Kalau dulu pun...mase ade arwah nenek aku..aku slalu hantar ape2 lauk or kuih untuk dia...cume sekarang kenapa mak aku kurang diingati oleh cu2 nya...mungkin dulu dorang tau aku kat umah so...ade yang mengambil tahu hal ehwal mak bapak aku...

tahun ni ..aku harap sangat adelah "insan-insan" yang sudi menjenguk mak bapak aku...jenguk2 la...ape yang dimakan oleh mereka...walaupun x setiap hari..aku harapkan dalam seminggu ade la yang berbuka ngan mereka...bukannya sebulan sekali je nak datang tengok..kalau bole memang aku nak sangat bersama mereka....tapi apakan daya..aku pun ade tanggungan sendiri...
0 Responses