Search Nornilia's Blog

Persiapan Raya untuk Bonda ku

Tahun ni aku menyambut puasa di kampung...malam Sabtu lepas kiteorang sampai kul 12 malam.....nak balik kampung cepat....so ..sampai pun da tgh malam...lepas borak2 skit ngan mak ...aku pun tido...coz nak bangun sahur esoknya..

Kakak aku pun ikut balik gak...tapi abang ipar aku tak ikut..b4 sampai umah abang aku tel kakak aku...ade keje untuk kiteorang...beli langsir rumah..erm...aku rase langsir baru je aku beli lastyear....tapi mak aku da nak tukar..ikut jelah...

Aku ingat malas nak kuar balik kali ni...kena la pegi ke Jakel jugak...siap pakai face mask lagi...coz mak aku pun ade diabetis...untuk precaution.... pakailah mask..kalau beli langsir umah kampung memang murah je.kat umah ade lapan tingkap kayu...sume baru RM160 je...macam tak percaya >....aku belik untuk umah baru kalau rege itew untuk sliding je la..nak beli langsir siap x cukup sebab tingkap banyak sangat...

Hari kedua...bawak mak pegi beli kuih raya...macam melampau kan..baru 2nd day puasa da pi carik kuih...aku sebenanya nak beli siap2 untuk bagi kat cikgu2 Hadif n my neighbour...kakak aku pun sama...bile beli kat kampung...bolelah jimat dalam Rm 5 untuk satu jenis kuih......ada orang pandang macam tak standard nak beli kuih kat kampung...pada aku x kisah...ade peluang untuk berjimat bole je..

Untuk menyenangkan hati mak aku...kiteorng da siapkan kuih raya untuk dia..nanti mak aku tu susah hati bile pikirkan nak beli itu ini...tapi x de orang...ni segala kuih da siap...senang la hati dia..

Abang aku plak bawak mak pegi carik baju raya....aku da beli kan awal2 aritu...da siap pun....abang aku plak siapkan duit2 raya untuk mak aku...da siap tukar kat bank...

Skang ni kiteorang nak siapkan ape2 yang patut untuk persiapan raya mak ....nanti bile x de orang yang nak diajak bincang...mulalah susak hati...b4 pose mak aku dok pikir nak bagi ape kat orang...da 2 tahun aku tempahkan nasi kat kawan sek...oleh kerana tahun ni aku pun x dok kat kampung ...x de sape yang willing untuk pegi ke rumah2...nak bagi nasi....

Adat orang JAwa...bile puase je sume menghantar makanan..istilah nye "memunjung"...mula2 mak nak bagi kurma...tapi rege kurma pun jenis yang baik agak mahal...aku bagi la cadangan...kakak aku buat kuih bangkit...so....daripada bagi duit kat orang lain...baik bagi kat anak sendiri....cume kakakk aku biase la tak amik untun banyak pun bile berniaga ngan adik beradik..da settle masalah...mak aku pun lega..tgk 50 balang kuih n buah laici da siap kat umah..
0 Responses