Search Nornilia's Blog

Urusan rumah

Pagi tadik aku gi putrajaya sorang nk anta borang setuju terima tu.Tak payah tunggu lama sangat.Hsbd aku call lawyer pg td...tp dia still x dapat surat drp Perbendaharaan . Kalau bab lawyer ni sume hsbd aku yg cntct....bukannye ape...bab tel2 ni cukup aku malas....kecuali dulu zaman bercinta..hihi....

So...kna tunggu lawyer wat urusan cagaran rumah.Maybe b4 pose dapatla dok umah baru yang lama.

Doa2 da x de masalah ape lg. Cume kena guna banyak duit la...nak beli perabot. Alhamdulillah grill sume da ade..kalau x..mesti makan 5k gak. kalau boleh x naklah pinjam bank plak coz nak settlekan barang2 dalam umah plak...cukup2 la satu je utang besa...

Rumah tu rege 228k...amik 25 years...so sebln aku kna bayo RM1164... harap2 aku masih bole survive lagik ngan baki gaji yang ade....Alhamdulillah aku n hsbd dpt settlekan 10% downpayment tanpa pinjam org lain....aku pun x sangka kiteorg bole ade duit 22k...plus lawyer fee 4k++ tu...Campur2 duit ASB aku n hsbd...bonus hsbd...dapatla kiteorg cukupkan....cumenye skang ni kna la top up balik ASB aku yg susut tu...tulah gunanye menyimpan...

Agaknya kalau trpaksa pinjam..aku buat loan "MAK" plak le...tak de interest..Kiteorg still ade lebihan 7K darpd loan tu..bole lah gunakan ape yg patut...coz hutang umah tinggal 208k...loan dpt 215K.....ade la lebih skit....Duit KWSP aku pun boleh diintai- intai...cuma x sebanyak hsbd aku....oleh krn umah nama aku...so dia x blh kuakn KWSP dia...tak pelah....ade saving lagik..

Keta baru? x tau la..aku pun da x kisah la x de keta baru..last week punye rancangan "Bijak Wang"...saudara Azizi Ali tu ckp...kalau x blh bayo keta dlm mase 12 bln..jgn beli dulu...laburkan duit untuk dptkan dividen....n jadikan downpayment...dulu ade cikgu senior kt sek lama...beli keta waja...monthly pyment rendah je..coz downpayment tinggi beb...rase2 20k ke lebih...tp dia ade wat keje sampingan...tu yg boleh tampung...tu yg aku kna pikirkan apelah agaknya side income yg aku bole dpt...

Amalkanlah ayat seribu dinar untuk kemurahan rezeki..amin
0 Responses