Search Nornilia's Blog

Ke manakah Perginya Wang Anda???

pernahkah anda semua menjejaki ke manakah perginya duit anda setiap hari???....Aku pun sebenanye blum berdisiplin lagik utk menjejaki duit aku..

Caranya mudah je...oleh kerana kebanyakan kita ni mendapat hasil pendapatan drpd gaji bulanan je...so ade satu je lah sumber pendapatan... Sediakan satu buku (secara lama)...buat dua column...satu duit masuk..satu duit keluar...catatlah segala perbelanjaan anda....maksudnya balik dr shopping tgk balik resit n catatkan ape yg kita da beli...kalau da banyak sgt beli ...kumpulkan beberapa item menjadi satu...kemudian kita jumlahkan berapakah perbelanjaan kita..

Menurut pakar kewangan...ni la cara untuk memperbaiki kewangan kita...lama kelamaan mungkin kita akan "insaf" jika selama ni kita over belanja....ada gak software or worksheet yg tinggal fill in kn jumlah...tapi pada aku...bile kna key in dlm laptop or pc ni lambat skit la...

Aritu aku adelah buat lps menonton rancangan "Bijak Wang " tu...bertahan la 2 minggu...aku letakkan diari lama ats meja....so balik kedai je aku tulis...tp bile Hadif da main2 ngan buku tu...aku pun terberenti la...tp lps ni aku bercita-cita untuk menyambung kembali hasrat murni itu..

Lepas dpt gaji..settlekn hutang2 yg memang fix kna bayo...cth hutang keta....takaful...dulu mase kt kg hari pertama gaji memang aku pegi bank utk bayo keta....masukkan ASB..bru rase lega....lepastu bagi kt mak aku skit n buat bende2 lain...at least klu da berbelanja..kita ingat..ade lah duit yg kita da simpan...

Skng lagi snang..keta da abis bayo...tinggal ASB je la...tp oleh krn gaji x dpt 2 bln ni...x delah aku nak masukkan duit lagik...Tabung haji...PTPTN....Takaful....aku terus tolak drpd gaji...coz ketiga-tiga ni tak de guna Biro Angkasa.. dulu aku punya kwn kt sek lama ajo aku spy tolak gaji utk tabung aji...so aku pun ikut....kalau tak memang liat la....takaful...aku x larat memanjat tingkat 3 tiap2 bln...so aku pun tolak je gaji

Marilah kita sama-sama menjejak ke manakah perginya wang anda...tp kalau anda rase anda sudah kaya...dan tak perlu memikirkan segala perbelanjaan tak payahlah susah-susahkan..krn duit tak pernah kurang dalam hidup anda..

Bak kata Saudara Azizi Ali...seorang akauntan boleh menguruskan syarikat dengan baik...tp blum tentu dpt menguruskan kewangan keluarga dengan baik...Ya betul...kerana seorang akauntan belaja 3 tahun di universiti diaja selok-belok pengurusan akaun syarikat bukan nya keluarga...macamlah aku...tp aku pasal kewangan syarikat pun da tak ingat dah...ape itu consolidated account pun tara hingat la.
0 Responses