Search Nornilia's Blog

Apam Gula Merah

Last week aku paste resipi apam gandum....tapi aku x jadik ikut resipi tu coz malas nak kuakan penimbang...oleh krn aku rase nak buat sangat apam tu...aku amik la resipi lain dr blog Cik Mat Gebu lg..

ni resipinye....coz guna sukatan cawan senang skit..aku kurangkan kandungan gula...n kejadian akhirnya x lah byk sgt....so tak de la membazir...kire habis dimakan la...mula2 mcm tak jadik sgt...lame2 ok plak.

Aku paste resipi tu kat sini....nak resipi lain gi la blog ni...tq la kpd tuan empunya resipi ni...

Bahan-Bahannya :-)
1 cawan air*
1/2 cawan gula melaka*
1 helai daun pandan*
3 camca besar gula pasir*(*dimasak hingga larut, tapis dan sejukkan)
2 cawan tepung gandum
1 camca teh instant yeast
3/4 cawan air
Secubit garam
Kelapa parut putih secukupnya digaul bersama sedikit garam

Cara membuatnya :-)
Campurkan semua bahan2 diatas kecuali kelapa parut, kacau hingga sebati dan tidak berbintil2. Perap 1 jam.
Panaskan kukusan, lenser loyang dengan sedikit minyak, tuang adunan apam, biar 5 minit dan kukus 35 - 40 minit. Biar sejuk sebelum dipotong dan hidangkan bersama kelapa parut putih.

Tp gambo x de...bab2 ambik gambo pastu upload kt sini kna mintk tolong hsbd aku....aku maleh skit.
0 Responses