Search Nornilia's Blog

Cetera Seorang Guru

Hari ni aku x bwk hsbd gi fisio coz bdn rase x sihat....dr smlm je sakit2 bdn...Alhamdulillah da ok skit...myb salah bantal kot...hari ni ade Ceramah Cara Penggunaan Tandas kt sekolah...so x dpt la masuk kelas 4 UTM.... Mase assembly ada pelancaran program Bacathon...menggalakkan budk2 membaca... b4 dorang masuk kelas mase thgari ...dorang kna bace buku cite...b4 ni pun bdk2 ni kna dok kt dewan or kantin...cume nye klu kt dewan tu...agak sesak skit....bdk ramai...campur panas...cikgu dok dlm tu pun pening kpale...tp nk wat cm ne....klu dibiarkn haru satu sekolah ...bdk2 bkeliaran...

Aku x abis2 lagi mark paper penulisan BM...ni kali ke 2 aku tanda paper...yg aku x pahamnye...ade satu kelas yg aku aja..hampir separuh x wat perenggan mase wat karangan...da wat karangan byk kali....tp lupe lg....yg bagusnye....satu kelas lagik...ade improvement...even bdk2 non malay pun blh tulis karangan mengalahkan yg malay....bagus2...aku harap bdk2 ni keep up their good work. cikgu pun dlm proses pembelajaran ....makin lame kita ajo subjek ni..makin byk bende yg kita kna tau dan perlu diketahui....I take it as a challenge....ada gak advantage nye... bile ajo year 4 ...dlm peralihan dr tahap 1 ke UPsR....mase year 3 da blaja...tp byk yg berpandu..bile naik yr 4..karangan kna buat sendiri....

hari ni aku tau satu ilmu.....bile wat karangan cerita...ajar bdk utk tulis klimaks cite...baru la ade kelainan...cth. bile pengalaman berkelah....biarlah ader cerita org lemas ke...jd ader la part yg menariknye....lg satu...klu bdk2 selitkan peribahasa or simpulan bahasa ..ade jugak markah di situ...huhhu...susah ajo BM ni....klu salah ajo sampai ke beso la bdk2 ni salah....

Math....konsep asal kena btl dan bg faham kt bdk...bile ajo bdk yr 2...memang agak susah skit coz mase yr 1 ...silibus terlalu mudah...byk pengenalan dlm yr 2...cth...subtraction with regrouping...multiplication....tp bile ajo sekali bdk2 x paham...tp bile da ajo byk kali...dorang faham n bole jwb soalan ..itulah kepuasannya...coz dpt kenalkan n ajo dia sesuatu bende yg baru...

aku nak samb mark paper...target b4 cuti aku kna settle sume marking paper....coz mase cuti aku da ade list down task to be done...

*LAB (settlekan laporan adab blajar)
*cop buku PLBS (lisan)
*tanda buku bdk......aku kna track balik dr awal tahun....coz aku take over kelas org....n aku la yg kna settle kn tanda buku...coz aku da dpt "surat cinta" dr PK
0 Responses